2 квітня – всесвітній Міжнародний день інформування про аутизм

Аутизм – це не захворювання, а стан, який виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку і характеризується вродженим та всебічним дефіцитом соціальної взаємодії і спілкування, що має біологічну природу.

Насправді, як показують дослідження, люди з таким розладом дуже різні. Наприклад, в однієї людини з аутизмом може бути багато сенсорних проблем, включно з підвищеною чутливістю до гучності та високого тону звуків, у той час як в іншої людини може взагалі не бути сенсорної чутливості. Тому вчені говорять про групу порушень, а всі пов’язані стани називають “розладами аутистичного спектру”.

На нього не можна захворіти і його не можна вилікувати, проте з часом можна скоригувати й адаптувати людину до соціального життя. Щоб зрозуміти і розпізнати наявність аутизму у дитини, батькам треба уважно стежити за її поведінкою, помічати незвичайні ознаки, які не властиві віковій нормі, звернути увагу на комплекс симптомів.

В Комунальна установа “ТРУСКАВЕЦЬКИЙ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР” наявний швидкий і надійний метод діагностики дітей з аутизмом без урахування вікової категорії, рівня розумового розвитку, або ступеня прояву розладу CASD (Скринінгова Шкала розладів аутистичного спектра) для дітей та осіб від 1 до 16 років.
CASD охоплює 30 основних і супутніх симптомів РАС, які поділені на шість груп:

Проблеми з соціальною взаємодією
Персеверації
Соматосенсорні порушення
Атипове спілкування і розвиток
Настрій і його порушення
Проблеми з увагою і безпекою.

Іншою досить важливою методикою для оцінки сильних та слабких сторін дитини з РАС, правильної побудови її індивідуальної освітньої траєкторії є психоосвітній профіль: індивідуалізоване психоосвітнє оцінювання дітей із розладами аутистичного спектра за методикою ТЕАССН» (РЕР-3), який був розроблений для оцінювання сукупності нерівномірно представлених сильних і слабких з погляду навчання сторін дитини, характерних для розладів аутистичного спектра та пов’язаних із ним порушень розвитку.
ТЕАССН стала першою програмою, яка визнала провідну роль батьків у ефективній взаємодії з фахівцями, встановила, що РАС є не емоційними розладами, а порушеннями, які мають нейробіологічне походження; і, нарешті, показала, що найбільш успішне навчання дітей із РАС відбувається в загальноосвітніх школах із застосуванням структурованих програм, що спираються на сильні сторони кожної дитини в навичках навчання і процесах обробки візуальної інформації.

Рівень когнітивного функціонування дитини визначаємо за шкалою Лейтера, яка містить невербальні інструкції і завдання і не потребує вербальної комунікації з дитиною взагалі. Спочатку її створювали як методику для дітей з порушеннями слуху та мовлення, але вона знайшла широке застосування для дітей з аутизмом. Завдяки невербальному компоненту вона широко застосовується для осіб з абсолютно різними порушеннями. Її віковий діапазон – від 3 до 75+ років, тобто підходить і для дітей, і для дорослих.

📌НАГОЛОШУЄМО!
За результатами роботи з будь-якою з методик ми не ставимо діагноз та не формулюємо жодних діагностичних рішень. Ми визначаємо поведінкові, когнітивні або емоційні прояви дитини.
♻️Діагностуємо задля визначення сильних та слабких сторін функціонування дитини, наявності чи відсутності у особи особливих освітніх потреб, визначаємо напрями, рівень та обсяг підтримки особи з особливими освітніми потребами в освітньому процесі.

За допомогою порталу АС “ІРЦ” https://ircenter.gov.ua/
записуйтесь на консультацію фахівців (консультантів) ІРЦ не виходячи з дому.